۰۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۹
کد خبر: ۵۶۶۱۱۴

یادداشت | اشراف زاده ای که عوام زده نشد

پافشاری سه شخصیت بزرگ و ایستادگی آنها برای همراه کردن مردم و هدایت آنها به سمت حق، به ما می آموزد که در فرهنگ اسلام خواص نباید دنباله رو عوام باشند.
وفات حضرت خدیجه

سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا | باشگاه نویسندگان حوزوی

جمعیّت سه نفره خواص

عفیف کِندی می گوید: در یکی از روزها برای خرید لباس و عطر وارد مکه شدم و در مسجد الحرام در کنار عباس بن عبد المطلب نشستم. وقتی که خورشید به اوج بلندی رسید، ناگهان دیدم مردی آمد و نگاهی به آسمان کرد و سپس رو به کعبه ایستاد.

چیزی نگذشت که نوجوانی به وی ملحق شد و در سمت راست او ایستاد. سپس زنی وارد مسجد شد و در پشت سر آن دو قرار گرفت. آنگاه هر سه با هم مشغول عبادت و نماز شدند.

من از دیدن این منظره که در میان بت پرستان مکه سه نفر حساب خود را از جامعه جدا کرده و خدایی جز خدای مردم مکه را می پرستند در شگفت ماندم.

رو به عباس کردم و گفتم:«أمر عظیم»!

او نیز همین جمله را تکرار کرد و سپس افزود: آیا این سه نفر را می شناسی؟ گفتم: نه!

گفت:نخستین کسی که وارد شد و جلوتر از دو نفر دیگر ایستاد برادر زاده من محمد بن عبد الله است و دومین نفر برادر زاده دیگر من علی بن ابی طالب است وسومین شخص همسر محمد(خدیجه) است.

و او مدعی است که آیین وی از جانب خداوند بر او نازل شده است و اکنون در زیر آسمان خدا کسی جز این سه از این دین پیروی نمی کند.(1)

خدیجه، اشراف زاده ای که عوام زده نشد

آری! در آن روز تنها سه نفر پیرو اسلام بودند؛ امّا پافشاری این سه شخصیت بزرگ و ایستادگی آنها برای همراه کردن مردم و هدایت آنها به سمت حق، به ما می آموزد که در فرهنگ اسلام خواص نباید دنباله رو عوام باشند، اگر چه عدد آنها تنها به سه نفر برسد.

به خصوص شخصیتی همچون خدیجه(سلام الله علیها) که از اشراف و ثروتمندان قریش بود. امّا هیچگاه همچون جاهلان عصر خود، فريفته ثروت خود نشد و در کنار پیامبر اسلام(صلی الله علیه وآله) ایستادگی کرد تا عوام را به سمت حق هدایت کنند.

بنابراین هرگز نباید در اقلیت بودن پیروان جبهه حق، موجب شود که خواصّ مقهور عوام شوند و آن طور که خوشایند آنها باشد سخن بگویند یا رفتار کنند.

خدای متعال در قرآن می فرماید: "قُلْ لا يَسْتَوِي الْخَبيثُ وَ الطَّيِّبُ وَ لَوْ أَعْجَبَكَ كَثْرَةُ الْخَبيثِ فَاتَّقُوا اللَّهَ يا أُولِي الْأَلْبابِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ "؛ بگو(ای پیغمبر): هرگز مردم پاک و ناپاک یکسان نخواهند بود هر چند(در جهان) بسیاریِ پلیدان تو را به شگفت آرد. پس ای خردمندان از خدا بترسید، باشد که رستگار شوید.(2)

امروزه پیروان حق؛ از خواص، در سراسر گیتی، به ویژه ایران اسلامی بسیار فراوان هستند و دیگر جمعیت آنها به گونه ای نیست که در اقلیت بودنشان، موجب تعجّب شود؛ امّا متاسفانه برخی از خواصّ در موضع گیری های خود به گونه ای سخن می گویند یا در سیاست گذاری خود به شکلی عمل می کنند که خوشایند عوام باشد.

به عنوان نمونه می توان به موضع برخی خواص جامعه نسبت به بحث حجاب و عفاف اشاره کرد که در موضع گیری های خود نسبت به ناهنجاری ها مطالبی می گویند که نه تنها هنجارشکنان را به سمت اصلاح سوق نمی دهد بلکه آنان را در رفتار خود جسور تر می کند.

اگر هدف این شد که دل مردم را به دست بیاوریم،ناکام خواهیم ماند

 مقام معظم رهبری  در دیدار با جمعی ازا مسؤلین به این نکته اشاره کرده اند: «کار را برای خدا بکنید. نه اینکه چون مردم دوست دارند، این کار را بکنید؛ نه. اگر هدف این شد که دل مردم را به دست بیاوریم، ناکام خواهیم ماند.«لأقطعنّ امل کلّ امل غیری»(3)؛... از قول خدای متعال نقل شده که فرموده: من قطعاً امید آن کسی را که به غیر من امید ببندد، قطع خواهم کرد.»(4)۹۱۸/پ۲۰۰/س

حجت الاسلام سید میلاد حسینی

پی نوشت

(1) تاریخ کامل ابن اثیر ج2ص57/مسند احمد ج1ص173

(2) سوره مائده/آیه 100

(3) الكافی (ط - الإسلامية)، ج‏۲، ص: ۶۶؛

"عَنِ النَّبِيِّ(صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) قَالَ: أَوْحَى اللَّهُ إِلَى بَعْضِ أَنْبِيَائِهِ فِی بَعْضِ وَحْيِهِ إِلَيْهِ: وَ عِزَّتِی وَ جَلَالِی لَأُقَطِّعَنَ‏ أَمَلَ كُلِّ مُؤَمِّلٍ غَيْرِی بِالْإِيَاسِ، وَ لَأَكْسُوَنَّهُ ثَوْبَ الْمَذَلَّةِ فِی النَّاسِ،وَ لَأُبَعِّدَنَّهُ مِنْ فَرَجِی وَ فَضْلِی"؛از جمله چيزهائى كه خداوند متعال بر يكى از پيامبران وحى فرستاد اين بود كه فرمود: به عزت و جلالم سوگند! كه هر كس به غير من دل ببندد، اميدش را مبدل به يأس مى‏كنم و بر تنش لباس مذلّت مى‏پوشانم و از فضل و گشايش خود، دورش مى‏سازم.

(4) بیانات در دیدار رئیس‌جمهوری و اعضای هیأت دولت

 

ارسال نظرات